NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
خَالِدٍ
الرَّمْلِيُّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ حُيَيِّ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ عَنْ
أَبِي عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
الْحُبُلِيِّ
عَنْ ابْنِ
عَمْرٍو
قَالَ قَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا جَاءَ
الرَّجُلُ
يَعُودُ
مَرِيضًا
فَلْيَقُلْ
اللَّهُمَّ
اشْفِ
عَبْدَكَ
يَنْكَأُ
لَكَ
عَدُوًّا أَوْ
يَمْشِي لَكَ
إِلَى
جَنَازَةٍ
قَالَ أَبُو
دَاوُد وَقَالَ
ابْنُ
السَّرْحِ
إِلَى
صَلَاةٍ
(Abdullah) îbn Amr (b.
As) dan demiştir ki: Nebi (s.a.v.) (şöyle) buyurdu:
"Bir adam bir
hastayı ziyarete geldiği zaman:
Ey Allahım (bu) kuluna
şifa ver. Senin (rızan) için düşman (ların) la savaşır ve cenaze (namazı kılma)
ya gider." diye dua etsin.
(Ebû Dâvûd der ki:
Şeyhim İbnü 's-Serh (bu hadisin ikinci cümlesini bana "namaza" (gider
şeklinde) rivayet etti.
İzah:
Ahmed b. Hanbel 11,172.
Hazreti Fahr-i Kainat
Efendimiz, bizlere Öğretmiş olduğu bu hasta ziyareti duasında, cihad ile cenaze
namazı yanyana zikredilmektedir. Çünkü Allah'ın sana hastalık vermesinin
hikmeti, ya onun günahlarını bu hastalık sebebiyle affetmek ya cennetteki
derecesini yükseltmek ya da ona ölümü hatırlatmaktır. Kişinin sıhhatli iken
cihad etmiş ve cenaze namazına gitmesiyle, bu hususlar gerçekleşmiş olur. Fakat
cihaddan, cenaze namazından ve benzeri güzel amellerden uzak duran kimseler,
tamamen gaflete düştükleri zaman Allah isterse onları bu durumdan kurtarmak
için hastalıklar verir. Cihadla cenaze namazı, netice itibariyle aynı gayeye
hizmet ettiklerinden Hz. Nebi, bu duada ikisini bir arada zikretmiştir.
Tıbî'ye göre, bu duada cihadla cenaze namazına gitmenin bir arada zikredilmesinin
sebebi, cihadın Allah düşmanlarına felaket ve azab getirmesine karşılık,,cenaze
namazının Allah dostlarına rahmet eriştirmesidir. Musannif Ebu Davud'un
talikteki ifadesine göre, her ne kadar şeyhi Yezid b. Halid bu duanın ikinci
cümlesini "cenazeye gider" şeklinde rivayet etmişse de diğer şeyhi
İbnü's-serah yani Ahmed b. Amr b. Abdullah, bu cümleyi "namaza
gider" şeklinde rivayet etmiştir.